Här hittar du Kopiraittilas material som stöder målen för digital kompetens som utarbetats av Utbildningsstyrelsen och det Nationella audiovisuella institutet.
Kunskapsbeskrivningarna för digital kompetens | Kopiraittilan materiaali oppilaille | Kopiraittilan materiaali opettajalle |
---|---|---|
Eleven förstår att det hör till god sed att be den man fotograferar om tillstånd. Hen förstår att man inte får publicera bilden utan lov. |
Uppgiftskort i klassrummet för årskurs 1-2 |
|
Eleven bekantar sig med principerna för upphovsrätten och förstår vad de innebär i praktiken. |
Uppgiftskort i klassrummet för årskurs 1-2 |
|
Eleven förstår vad upphovsperson, verk, rättighet och upphovsrätt betyder. |
Minnesspel i klassrummet för årskurs 1-2 Sök ©-märket spel i klassrummet för årskurs 1-2 |
|
Eleven övar på att söka och använda material. |
||
Eleven kan under handledning bedöma tillförlitligheten hos information och informationskällor. |
Övning i informationssökning i samband med projektet. |
Projektanvisningar: |
Kunskapsbeskrivningarna för digital kompetens | Kopiraittilan materiaali oppilaille | Kopiraittilan materiaali opettajalle |
---|---|---|
Eleven känner till grundprinciperna för upphovsrätten och förstår vikten av att respektera dem. |
Lyckohjulet i klassrummet för årskurs 3-4 Uppgiftskort i klassrummet för årskurs 3-4 Upphovsrättstest i klassrummetför årskurs 5-7 Artistspelet i klassrummet för årskurs 5-7 Mysteriet i museet (utskrivbar) Kopiraittilas mysterium (utskrivbar) |
|
Eleven behärskar grundprinciperna för licenssystemet CC (Creative Commons) eller motsvarande och följer dem. |
||
Eleven övar på källkritik. Hen övar på att bedöma tillförlitligheten hos information och informationskällor. |
Projektanvisningar: Boktrailerworkshop Minneslistemaskin (finns i videorummet) |
Minneslistor (i lärarens materialbank. Minneslistorna finns också i klassrummen och videorummet.) |
Eleven övar på att använda och ange källor. |
||
Eleven visar intresse för ansvarsfullhet i digitala miljöer. |
Mysteriet i museet (utskrivbar) Kopiraittilas mysterium (utskrivbar) Upphovsrättsbanan (mobilspel) |
Kunskapsbeskrivningarna för digital kompetens | Kopiraittilan materiaali oppilaille | Kopiraittilan materiaali opettajalle |
---|---|---|
Eleven känner till upphovsrätten. Hen följer upphovsrättslagen och känner till följderna av brott mot den. |
Upphovsrättstest i klassrummet för årskurs 8-9 Musikaluppgift i klassrummet för årskurs 8-9 I upphovsrättens spår (rymningsspel) |
Videon Ekonomiska och moraliska rättigheter I upphovsrättens spår (lärarens anvisningar) |
Eleven förstår den affärsverksamhet som anknyter till upphovsrätten. |
Upphovrättens betydelse för upphovspersoner Intervjuer med kreativa branschens skapare (videor och relaterande uppgifter hittades här) I upphovsrättens spår (rymningsspel) |
Upphovrättens betydelse för upphovspersoner (lärarens material) |
Eleven tillämpar licenssystemet CC (Creative Commons) eller motsvarande. Eleven är medveten om att det också finns andra tillståndssystem. |
Tillämpning av licenser och andra användningstillstånd genom egen produktion. Projektanvisningar: Minneslistemaskinen (finns i videorummet) |
Hur får jag använda ett verk video Minneslistor (i lärarens materialbank. Minneslistorna finns också i klassrummen och videorummet.) |
Eleven använder applikationer för sociala medier i enlighet med åldersgränserna och förstår sitt ansvar i användningen av dem. |
||
Eleven kan ange källor på korrekt sätt. |