Upprättat av: Sari Auramo
Naturen omkring oss är ett projekt som pågår hela läsåret och inom vilket två skolor (båda finländska eller en av dem utländsk) under läsåret presenterar för varandra vad som händer i naturen i deras omgivning. Det är bra om skolorna geografiskt sett ligger långt ifrån varandra. I projektet lär eleverna sig även om upphovsrättigheter och tillämpningen av dem i sin egen produktion.
Du kan ladda denna tips som pdf här.
Lämpar sig för: Lågstadieskolor
Tidsplan: Projektet pågår hela läsåret, från augusti till maj. I projektet finns det en uppgift för varje månad på skolåret. Den tid som behövs varierar från månad till månad och uppgift till uppgift. Projektets längd kan även planeras utifrån den tid som finns tillgänglig och genomföras på kortare tid.
Om skolan hittar en projektpartner redan på våren kan eleverna dokumentera naturen i sitt område genom att fotografera den redan under sommarlovet.
Projektet anknyter till mångsidig kompetens, såsom färdigheter i informations- och kommunikationsteknologi (K5), multilitteracitet (K4) och kulturell kompetens, växelverkan och uttryck (K2). Projektet kan genomföras som ett samarbete mellan olika läroämnen. Projektet lämpar sig särskilt väl som projekt i omgivningslära, modersmål och bildkonst samt som internationellt projekt för undervisning i det främmande språk (till exempel engelska, finska, tyska eller franska) som används i projektet.
För internationella projekt hittar skolan lättast en projektpartner via eTwinningin.
Partnerskolor som lämpar sig för finländska projekt kan till exempel hittas i Facebook-grupper.
Resultaten som produceras i projektet delas på en lämplig plattform på internet. En bra plattform är lätt tillgänglig för alla deltagare. Det är bra om åtminstone en del av materialet kan sparas under ett lösenord.
I internationella eTwinning-projekt kan projektplattformen TwinSpace användas.
Om projektet endast har finländska deltagare kan till exempel webbplatsen Peda.net, olika molntjänster eller någon annan plattform som skolan erbjuder användas.
Alla som deltar i projektet planerar projektet tillsammans så långt som möjligt.
Reglerna för samarbetet tas fram genom att man tillsammans med partnerskolan samlar in elevernas tankar om hurdana saker man får och inte får göra i projektet.
På båda skolorna sammanställer man elevernas tankar om följande temaområden:
På Kopiraittila skola hittar du material för undervisning i upphovsrätt.
Se Kopiraittila skolas minneslista för projektarbeten.
Lärarna utbyter information om de saker som har lyfts fram som viktigast på respektive skola och fattar ett slutligt beslut om vilka som ska antas som regler. Samtidigt beslutar de för vilken skola reglerna ska visas på projektets webbplats. Reglerna kan även sammanställas genom att eleverna ritar till exempel en affisch om dem.
Förslag på applikation: Padlet
Kontrollera i förväg att ni har de tillstånd som krävs för att dela elevernas bilder och arbeten.
Eleverna beskriver kort sitt utseende och kläderna som de bär vid det tillfället. Om projektet är internationellt skrivs texterna på engelska. Läraren fotograferar sina elever. Presentationstexterna laddas upp på projektets webbplats.
I partnerskolan ritar eleverna bilder av den andra skolans elever utifrån beskrivningarna. Teckningarna beskrivs. Teckningen och beskrivningen slås ihop på samma sida (i till exempel Word) och laddas upp på projektets webbplats.
Förslag på applikation: Word
Samtidigt går man igenom upphovsrättigheterna till den egna teckningen. Upphovsrättigheterna kan gås igenom med hjälp av Kopiraittila skolas material.
Minneslistan Eget arbete – egna rättigheter
På skolorna kan teckningarna jämföras med fotografierna som togs tidigare. Hur väl lyckades den andra skolan med teckningarna?
Eleverna väljer på egen hand, parvis eller i grupp en plats i skolans närmaste omgivning eller nära sina hem. Samma plats fotograferas en gång i månaden. Platsen ska vara sådan att årstidernas växlingar syns tydligt. Platsen kan även ha valts ut redan på våren och eleverna kan ha fått bilder av den redan under sommarmånaderna.
Fotografierna lagras på webbplatsen i lämpliga mappar.Eleverna påminns om att andras fotografier inte får laddas ner för eget bruk utan tillstånd.
Eleverna fotograferar själva sin skola/näromgivning/stad och gör pussel av bilderna på nätet.
Förslag på applikation: Jigsaw Planet
Samtidigt går man igenom god praxis vid fotografering samt upphovsrättigheterna till det egna fotografiet.
Spelet bäddas in på eller länkas till projektets webbplats. Spelen spelas hos partnerskolorna.
Eleverna ta en ny bild av den plats de har valt.
Eleverna ta en ny bild av den plats de har valt.
Eleverna ta en ny bild av den plats de har valt.
I november görs en sammanställning av de fotografier som har tagits under höstmånaderna (september, oktober och november). Varje elev eller grupp sammanställer de bilder som de har tagit av den utvalda platsen.
Det finns många arbetssätt. Vilket som helst av arbetssätten väljs och bilden eller filen laddas ned till projektets webbplats.
Förslag på applikation: PhotoJoiner
På skolorna spelar man in en video med en julhälsning till partnerskolan.
Samtidigt behandlar man upphovsrättsfrågor i anknytning till videoprojektet.
Eleverna ta en ny bild av den plats de har valt.
Internationella projekt:
Eleverna beslutar vilka ord med anknytning till naturen, miljön eller skolan som de vill lära ut och lära sig på det andra landets språk och gör teckningar av dem. I båda länderna spelar man in orden och skapar nätordböcker av dem.
Finländska projekt:
Eleverna väljer ut ord med anknytning till naturen, miljön eller skolan och fördelar dem mellan skolorna. Eleverna gör teckningar om orden. På båda skolorna spelar man in orden i fråga på engelska och skapar en nätordbok till hjälp för skolans yngre elever.
Förslag på applikation: VoiceThread (kräver att läraren registrerar sig)
Eleverna ta en ny bild av den plats de har valt.
Eleverna ta en ny bild av den plats de har valt.
I februari sammanställs de fotografier som har tagits under vintermånaderna (december, januari och februari). Olika arbetssätt finns presenterade under november.
Förslag på applikation: PhotoCollage, som hjälper dig att skapa bildkollage på nätet.
På båda skolorna gör eleverna en frågesport med Kahoot om saker med anknytning till den höstliga naturen i det egna området. I helt och hållet finländska projekt kan lärarna besluta att eleverna i den ena skolan ska fokusera exempelvis på bär och den andra på svampar. Kahoot-frågesporterna spelas på partnerskolan.
Applikation: Kahoot
Det är värt att fundera över om man ska skapa en ny, gemensam profil i Kahoot för detta projekt. I sådana fall kan båda lärarna smidigt starta spel som den andra skolan har gjort på sin egen skola. I annat fall skickar läraren länken till den Kahoot-frågesport som den egna skolan har gjort till den andra läraren, för att hen ska hitta den.I Kahoot-frågesporterna kan man även använda bilderna från nätordboken som gjordes i januari och testa om projektpartnern kommer ihåg vad de olika sakerna heter på det andra språket.
Eleverna ta en ny bild av den plats de har valt.
Eleverna ta en ny bild av den plats de har valt.
Eleverna ta en ny bild av den plats de har valt.
Fotografierna från vårmånaderna (mars, april och maj) sammanställs på önskat sätt. Två förslag på verktyg finns presenterade ovan under november och februari.
Läraren skapar en mall på webbplatsen Answergarden och delar adressen på projektets webbplats.
Eleverna beskriver sitt deltagande i projektet med olika ord.
Förslag på applikation: Answergarden
(frivilligt, antingen i början eller slutet av projektet)
Eleverna kan även under sommaren fotografera den plats som de har valt, varvid hela året blir dokumenterat i bilder.
Även bilderna från sommarmånaderna (juni, juli och augusti) sammanställs på önskat sätt.