I projektet är avsikten att i par eller små grupper göra ett spel där man lär sig om upphovsrätten. Eleverna designar innehållet till det egna spelet, letar efter information om upphovsrätten, skapar frågor till spelet, gör upp regler och ritar spelbrädan, kodar, eller på något annat sätt tillverkar spelet. De färdiga spelen kan man sedan spela tillsammans med hela klassen.
Lämpar sig för: lågstadiet, högstadiet, gymnasiet, yrkesutbildningar
Projektet kan genomföras som ett samarbete mellan olika läroämnen. Projektet lämpar sig särskilt väl för läroämnena datateknik, modersmål och litteratur, bildkonst, samhällslära, historia samt matematik. Projektet anknyter till mångsidig kompetens (K4 och K5).
Spelet kan göras till ett bräd- eller kortspel, man kan göra en frågesport, koda sitt eget spel eller använda färdig programvara. Den här anvisningen hjälper inte med att själv koda spel eller hitta programvara. Man kan dock hitta hjälp på nätet eller så kan man fråga om råd av läraren.
Fundera på vilka olika slags spel kan finnas. Vad tycker du kunde vara ett roligt spel som passar för att lära sig om upphovsrätten?
Exempel på att göra sitt eget brädspel finns till exempel här (på finska):
Fundera på hur man vinner i ditt spel. I de flesta spel är vinnaren den som först kommer i mål eller som samlar mest poäng.
Använd bekanta spel som utgångspunkt: Trivial Pursuit fungerar mycket annorlunda än Afrikas stjärna. I ett testar man kunskap och i det andra letar man efter en ädelsten.
Fundera på vad man gör i ditt spel. Kastar man en tärning, lyfter man kort eller snurrar man en pil, eller samlar man poäng eller slutför man uppgifter? Gör du en färdig rutt som man går från start till mål, eller kan man röra sig i olika riktningar på spelbrädan eller gå runt brädan? Eller kodar du ett datorspel där man går framåt från bana till bana eller svarar på frågesportsfrågor?
Du kan utnyttja idéer från redan existerande spel. En idé är inte skyddad, men du kan inte kopiera ett annat spels text, bilder, spelbräde m.m. till ditt eget spel.
Skissa först ut spelbrädan på papper. Du kan pyssla ihop brädan av kartong eller olika återvinningsmaterial. Du kan använda olika små figurer (plastdjur, legofigurer, pjäser från gamla spel osv.). Du kan också koda spelet på en dator.
På nätet kan du hitta brädspelsunderlag och brädspelsgeneratorer som du kan använda för att skapa din egen bräda (på engelska).
http://www.toolsforeducators.com/boardgames/
http://people.uncw.edu/ertzbergerj/word_games.html
http://donnayoung.org/homeschooling/games/game-boards.htm
Du kan använda färdiga applikationer för att skapa en frågesport, till exempel Kahoot, Quizlet eller Socrative.
I det här spelet är avsikten att lära sig om upphovsrätt. Man kan lära sig om upphovsrätt i spelet till exempel genom frågesportsfrågor eller påståenden. I spelet kan det till exempel finnas kort med frågor eller påståenden, och svaren som spelaren ger bestämmer hur spelaren rör sig på spelbrädan eller hur många poäng spelaren får.
Hitta information om upphovsrätt från nätet. Fundera på vad som är det mest centrala med upphovsrätten. Vad borde du och dina klasskamrater lära er om upphovsrätten genom att spela spelet?
Tips för informationssökningen:
Tips för informationssökningen i lågstadiet hittar du t.ex. här:
https://opentunti.fi/plans/show/3757/mediataidot-4lk-tiedonhaku
Frågorna kan till exempel vara i frågesportsstil med 3–4 alternativ varav bara ett är korrekt. Frågorna kan också vara sant/falskt-påståenden eller rebus.
Du kan bekanta dig med frågesporterna och spelen på webbplatserna Kopiraittila och Tekijänoikeus.fi och leta efter idéer för frågor till ditt eget spel.
https://tekijanoikeus.fi/sv/fragesporter/
Modell för frågesport:
Vem anses vara upphovsman?
Två modeller för aktionskort:
A) Du lyssnar på ditt favoritbands musik på Spotify. Artisten får en del av reklam- och månadsavgifterna. Du får röra dig en ruta framåt.
B) Du har filmat en video av ditt favoritbands konsert och bestämmer dig för att dela videon på YouTube. Det här är inte tillåtet utan tillstånd av musikens upphovsmän och bandet. Därför raderas videon från YouTube. Flytta din pjäs två steg bakåt och skippa en omgång för att fundera på vad du kunde göra för att inte kränka andras upphovsrätt.
Innan man publicerar spelet gör man vanligen en demo, som man spelar och testar. Avsikten är att se till att spelets anvisningar, regler och frågor är lätta att förstå och att allt fungerar som det ska. Du kan också be någon annan testa ditt spel.
Vill du dela ditt spel med andra?
Du kan om du vill dela ditt spel eller bilder som tagits av det, making of-videor m.m. på sociala medier. Om du skapat spelet tillsammans med andra, ska alla vara av samma åsikt om att spelet får delas eller publiceras på nätet eller sociala medier.
Kom ihåg att du behöver tillstånd av alla spelmakare och deras vårdnadshavare för att kunna dela spelet eller bilder och videor av det på sociala medier.
Kom också ihåg att ange alla spelmakarnas namn i samband med spelet, och kontrollera att du har tillstånd att använda och dela andras verk, t.ex. bilder och musik. Upphovsrätten hör till upphovsmannen!
Använd hashtaggarna #tekijänoikeuspeli #kopiraittila när du delar spelen på sociala medier, och tägga @Kopiosto.