Rymningsspel om upphovsrätten – anvisningar för läraren
Förbered rymningsspelet I upphovsrättens spår i din klass och hitta koden till tidskapseln i små grupper av hemliga agenter.
Lämpar sig för: högstadiet, gymnasiet, yrkesutbildning
IT-kunskap, multilitteracitet, informationssökningsfärdigheter samt förståelse och respekt för upphovsrättens grunder hör till målen och innehållet i grunderna för läroplanen. Projektet kan genomföras som ett samarbete mellan olika läroämnen. Projektet lämpar sig särskilt bra inom datateknik, modersmål och litteratur, samhällslära eller historia. Projektet anknyter till mångsidig kompetens (K4 och K5).
Spelets mål
Att lära sig förstå och respektera upphovsrätten
Att stärka och utveckla färdigheterna i grupparbete och växelverkan
Att uppmuntra till mångsidig datasökning och användning av informationskällor
Att utveckla färdigheterna i att söka information och använda olika söktjänster och databaser
Reservera apparater så att alla grupper (2-4 personer) kan använda internet.
Uppsatta uppgifter på rummets väggar. Lägg fram uppgifterna på olika platser i rummet så att flera gruppen kan bekanta sig med en uppgift samtidigt
Organisera eventuell annan rekvisita. Rekvisitan fungerar också som villospår, som ofta används i rymningsspel, och gör spelet svårare.
För att skapa stämning kan man också använda annan rekvisita såsom böcker, tidningar, bilder av konstverk, gamla LP- eller CD-skivor, VHS-kassetter eller DVD-skivor, C-kassetter, lösa sidor ur gamla böcker och tidningar etc. Rekvisitan fungerar också som villospår, som ofta används i rymningsspel. Extra föremål gör spelet svårare, men kan också leda till att det tar längre tid.
Försök först göra uppgifterna på egen hand.
Anvisningar för spelledaren
Uppgifterna görs i grupper på 2–4 personer.
Börja med att läsa bakgrundsberättelsen för grupperna.
Därefter får alla grupper börja lösa uppgifterna. Varje uppgift ger en del av koden. Uppgifterna kan göras i vilken ordning som helst.
Uppmuntra och ge ledtrådar om gruppen inte kommer vidare.
De grupper som hunnit bli färdiga kan förbereda sig för den avslutande diskussionen genom att diskutera diskussionsfrågorna inom gruppen.
Till slut diskuterar man upphovsrätten tillsammans.