Viritä Tekijänoikeuksien jäljillä -pakopeli luokkaasi ja lähtekää pienissä salaisen agentin ryhmissä ratkaisemaan aikakapselin koodia.
Soveltuu: yläkoulu,
lukio, ammatillinen koulutus
Tieto- ja viestintäteknologiset taidot, monilukutaito, tiedonhankintataidot ja tekijänoikeuksien perusteiden ymmärtäminen ja kunnioittaminen ovat osa opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteita ja sisältöä. Projektissa voidaan tehdä yhteistyötä eri oppiaineiden kanssa. Projekti soveltuu erityisen hyvin tietotekniikan, äidinkielen ja kirjallisuuden, yhteiskuntaopin sekä historian oppiaineisiin. Projekti liittyy laaja-alaiseen osaamiseen (L4 ja L5).
Pelin tavoitteet
Oppia ymmärtämään ja kunnioittamaan tekijänoikeuksia
Vahvistaa ja kehittää ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitoja
Ohjata oppijoita monipuoliseen tiedon hankintaan sekä tietolähteiden monipuoliseen käyttöön.
Kehittää tiedonhakutaitoja ja erilaisten hakupalveluiden ja tietokantojen soveltamista
Varaa laitteet, joilla jokainen ryhmä (2-4 hlöä) pääsee nettiin.
Kiinnitä tehtävät luokan seiniin. Laita tehtävät esille omina ryhminään eri puolille luokkaa niin, että useampi ryhmä mahtuu tutkimaan tehtäviä samanaikaisesti.
Järjestä mahdollinen muu rekvisiitta esille. Rekvisiitta toimii pakopeleissä paljon käytettynä hämäyksenä ja tekee pelistä haastavamman.
Mukaan voi ottaa tunnelmaa luomaan esimerkiksi kirjoja, lehtiä, taidekuvia, vanhoja LP-levyjä/CD-levyjä, VHS-kasetteja/DVD-levyjä, C-kasetteja, irtosivuja vanhoista kirjoista tai lehdistä jne. Rekvisiitta toimii pakopeleissä paljon käytettynä hämäyksenä. Ylimääräiset esineet vaikeuttavat, mutta voivat myös hidastaa peliä.
Kokeile tehtävät ensin itse.
Pelin ohjaajan ohjeet
Tehtävät ratkotaan 2-4 hengen ryhmissä.
Lue ensin ryhmille taustatarina.
Tämän jälkeen jokainen ryhmä siirtyy ratkomaan pulmia. Jokaisesta pulmasta saa osan ratkaisukoodia. Tehtävät voi tehdä missä järjestyksessä tahansa.
Kannusta ja anna vihjeitä, jos eteneminen ei onnistu.
Valmiiksi ehtineet ryhmät valmistautuvat yhteiseen loppukeskusteluun pohtimalla keskusteluaiheita omassa ryhmässään.