Upphovsrättsbanan är ett AR*-spel som du kan spela utomhus med hjälp av telefonen och dess kamera. För att spela måste du ha nätuppkoppling och installera appen. Målet är att öka elevernas kunskap om upphovsrätt genom aktiviteter.
Läraren skapar banan genom att gå igenom den och markera ut tio valfria frågepunkter. Eleverna följer banan och telefonens kamera startar när de närmar sig en punkt. På telefonens skärm får eleven se ett föremål, som hen kan peka på för att få upp flervalsfrågan som ska besvaras.
Lärare:
OBS!
Placeringen av punkterna som lagts ut på banan är ungefärlig eftersom GPS-signalen är inexakt. Punkten du har lagt ut kan alltså vara upp till tio meter från den plats du har valt. Var alltså försiktig och lägg endast ut punkterna i en säker miljö.
Med tanke på spelets funktion ska punkten helst vara på en så jämn och öppen plats som möjligt.
Eleven:
Med hjälp av kartan som öppnar sig söker eleven punkterna på banan och svarar på frågorna. Om man svarar fel på en fråga får man vänta 15 sekunder innan man kan svara på nytt. När man gett rätt svar visas ännu en förklaring som preciserar svaret.
När man svarat rätt på tio frågor får eleven ett pussel att lösa. Pusslet är avsiktligt lite utmanande, så att även snabba spelare ska ha någonting att göra. När pusslet är färdigt slutar Upphovsrättsbanan. Om eleven inte hinner lösa pusslet under lektionen kan man stänga pusslet genom att klicka på AVSLUTA SPELET-knappen, som visas när man har spelat pusslet i en minut.
Om ryggsäcken/gitarrväskan av någon orsak inte syns i kamerans bild, kan man svara på frågan genom att klicka på ”JAG HITTADE INTE”-knappen, som visas 30 sekunder efter att kameran öppnades.
Genom att logga in på sidan ar.kopiraittila.fi ser läraren
* AR = augmented reality = förstärkt verklighet
Aviseringar