Mobiilipelit

Tekijänoikeusrata

Tekijänoikeusrata on AR*-peli, jota voi pelata ulkona puhelimen kameran ja avulla. Käyttö edellyttää nettiyhteyttä ja sovelluksen asentamisen. Tavoitteena on oppilaiden tekijänoikeustiedon lisääminen toiminnallisessa muodossa.

Opettaja luo radan kävelemällä ja merkitsemällä kymmenen kysymyspistettä haluamiinsa paikkoihin. Oppilaat kiertävät radan, jonka varrella puhelimen kamera aukeaa lähestyttäessä pistettä.  Puhelimen näytöllä oppilas näkee esineen, jota napauttamalla hän saa jokaisella pisteellä ratkaistavakseen monivalintakysymyksen.

Opettaja: Luo tili

  • Käyttäjätilin avulla pääset kirjautumaan sovelluksen opettajaosioon ja luomaan omia ratoja. Samalla käyttäjätunnuksella pääset hallintapaneeliin, jossa voit tarkastella pelien tuloksia ja oppilaiden suorituksia.

Tekijänoikeusradan käyttöönotto

  • Lataa Kopiraittila-sovellus puhelimeesi AppStoresta tai Play Kaupasta (Android-versio >9)
  • Myös oppilaiden puhelimiin pitää ladata sovellus, mutta pelaamista varten oppilaan ei tarvitse luoda tiliä.
  • Peliä varten sovellus tarvitsee käyttöoikeudet puhelimen sijaintiin ja kameraan.

Radan luominen

Opettaja:

  • kävele suunnittelemasi reitti ja lisää pisteet (10 kpl) haluamiisi kohtiin.
  • nimeä rata ja peli (samalle radalle voi myöhemmin tehdä uuden pelin eri ryhmälle tai eri kysymyksillä).
  • valitse luokka-aste: 3.-6. lk tai 7.-9. lk.  
  • valitse kysymyssarja. Kysymyssarjoja on kuusi. Sarjat 1–3 ovat luokille 3.–6. ja sarjat 4–6  luokille 7.–9.  Saman luokka-asteen kysymyssarjoissa ei ole vaikeuseroja. Voit tehdä samalle reitille uuden pelin eri kysymyksillä.
  • jos haluat, että kaikki oppilaat eivät kierrä rataa samaan suuntaan, valitse ”Arvo kulkusuunta”, jolloin oppilaat aloittavat radan satunnaisesti eri päistä rataa eli osalle oppilaista radan pisteet tulevat päinvastaisessa järjestyksessä alkaen pisteestä 10.

HUOM!

Radalle sijoitettujen pisteiden sijainti ei ole tarkka GPS-signaalin epätarkkuuden takia. Merkitsemäsi piste voi siis olla kymmenenkin metrin päässä merkitsemästäsi sijainnista. Ole siis varovainen ja sijoita pisteet vain turvalliseen ympäristöön!


Pelin toiminnan kannalta pisteen sijainti kannattaa olla mahdollisimman tasainen ja avoin paikka.

Pelin pelaaminen

Oppilas:

  • avaa Kopiraittila-sovelluksen (tai tarvittaessa lataa sen ensin).
  • kirjoittaa kenttään etunimensä.
  • kirjoittaa opettajalta saamansa pelitunnuksen.

Avautuvan kartan avulla oppilas lähtee etsimään radan pisteitä ja vastaamaan kysymyksiin. Jos kysymykseen vastaa väärin, tulee 15 sekunnin tauko ennen kuin pääsee vastaamaan uudestaan. Oikean vastauksen jälkeen tulee vielä vastausta tarkentava selite.

Kun kymmeneen kysymykseen on vastattu oikein, tulee oppilaalle tehtäväksi palapeli. Se on tarkoituksellisesti hiukan haastava, jotta myös nopeille pelaajille jää tekemistä. Palapelin ratkaisemisen jälkeen Tekijänoikeusrata-peli päättyy. Jos oppilas ei ehdi ratkaista palapeliä tunnin aikana, palapelin voi päättää napauttamalla LOPETA PELI –painiketta, joka ilmestyy näyttöön, kun palapeliä on tehty yksi minuutti.

Jos jostain syystä käy niin, että reppu/kitaralaukku ei ilmesty kameran kuvaan, pääsee kysymykseen vastaamaan napauttamalla “EN LÖYTÄNYT”-painiketta, joka tulee näkyviin 30 sekunnin kuluttua kameran aukeamisen jälkeen.

Hallintapaneeli

Kirjautumalla ar.kopiraittila.fi -sivulle opettaja näkee

  • luomansa radat ja pelit,
  • peliä pelanneiden oppilaiden etunimet ja
  • annettujen vastausten määrän  kysymyskohtaisesti. Jos vastauksia on enemmän kuin oppilaita, on kysymykseen tullut vääriä vastauksia.

* AR = augmented reality = lisätty todellisuus