Mobiilipelit

Tekijänoikeusrata

Tekijänoikeusrata on AR*-peli, jota pelataan ulkona puhelimen ja sen kameran avulla. Käyttö edellyttää nettiyhteyttä ja sovelluksen asentamista. Tavoitteena on oppilaiden tekijänoikeustiedon lisääminen toiminnallisessa muodossa.

Opettaja luo radan ulos kävelemällä valitsemansa reitin ja napauttamalla sovelluksen karttaan kymmenen kysymyspistettä radan varrelle. Oppilaat kiertävät radan sovelluksen kartan avulla. Reitin varrella puhelimen kamera aukeaa lähestyttäessä pistettä.  Puhelimen näytöllä oppilas näkee esineen, jota napauttamalla hän saa ratkaistavakseen monivalintakysymyksen. Oikean vastauksen jälkeen matka jatkuu seuraavalle rastille. Kymmenen kysymyksen jälkeen tulee tehtäväksi vielä palapeli.

Opettaja: Luo tili

  • Käyttäjätilin avulla pääset kirjautumaan sovelluksen opettajaosioon ja luomaan omia ratoja ja pelejä. Samalla käyttäjätunnuksella pääset myös hallintapaneeliin, jossa voit tarkastella pelien tuloksia ja oppilaiden suorituksia. Jokaiselle opetusryhmälle kannattaa tehdä oma peli. Samaa rataa (=reittiä) voi käyttää useammassa pelissä.

Tekijänoikeusradan käyttöönotto

  • Lataa Kopiraittila-sovellus puhelimeesi AppStoresta tai Play Kaupasta (Android-versio >9) (Lisäys 10.1.2024: Sovellus ei ole tällä hetkellä valitettavasti tarjolla Play Kaupassa, koska lapsille suunnatuissa sovelluksissa ei saa Googlen kaupassa vaatia sijaintitietoja. Asiaa selvitetään.)
  • Myös oppilaiden puhelimiin pitää ladata sovellus, mutta pelaamista varten oppilaan ei tarvitse luoda tiliä
  • Peliä varten sovellus tarvitsee käyttöoikeudet puhelimen sijaintiin ja kameraan

Radan ja pelin luominen

Ohjeet opettajalle:

  • kävele suunnittelemasi reitti ja lisää pisteet (10 kpl) haluamiisi kohtiin.
  • nimeä rata ja peli (Samalle radalle voi myöhemmin tehdä uuden pelin eri ryhmälle tai eri kysymyssarjalla. Hyväksi havaitun radan voit jakaa koodilla muillekin opettajille heidän uusia pelejään varten.)
  • valitse luokka-aste: 3.-6. lk tai 7.-9. lk.  
  • valitse kysymyssarja: Kysymyssarjoja on kuusi. Sarjat 1–3 ovat luokille 3.–6. ja sarjat 4–6  luokille 7.–9.  Saman luokka-asteen kysymyssarjoissa ei ole vaikeuseroja. Voit tehdä samalle reitille uuden pelin eri kysymyksillä.
  • jos haluat, että kaikki oppilaat eivät kierrä rataa samaan suuntaan, valitse ”Arvo kulkusuunta”, jolloin oppilaat aloittavat pelin satunnaisesti eri päistä rataa, eli osalle oppilaista peli alkaa pisteestä 10.

HUOM!

Radalle sijoitettujen pisteiden sijainti ei ole tarkka GPS-signaalin epätarkkuuden takia. Merkitsemäsi piste voi siis olla kymmenenkin metrin päässä merkitsemästäsi sijainnista. Ole siis varovainen ja sijoita pisteet vain turvalliseen ympäristöön!
Pelin toiminnan kannalta pisteen sijainti kannattaa olla mahdollisimman tasainen ja avoin paikka.

Pelin pelaaminen

Oppilas

  • avaa Kopiraittila-sovelluksen (tai tarvittaessa lataa sen ensin).
  • kirjoittaa kenttään etunimensä.
  • kirjoittaa opettajalta saamansa pelitunnuksen.

Avautuvan kartan avulla oppilas lähtee etsimään radan pisteitä ja vastaamaan kysymyksiin. Jos kysymykseen vastaa väärin, tulee 15 sekunnin tauko ennen kuin pääsee vastaamaan uudestaan. Oikean vastauksen jälkeen tulee vielä vastausta tarkentava selite.

Kun kymmeneen kysymykseen on vastattu oikein, tulee oppilaalle tehtäväksi palapeli. Se on tarkoituksellisesti hiukan haastava, jotta myös nopeille pelaajille jää tekemistä. Palapelin ratkaisemisen jälkeen Tekijänoikeusrata-peli päättyy. Jos oppilas ei ehdi ratkaista palapeliä tunnin aikana, palapelin voi päättää napauttamalla LOPETA PELI –painiketta, joka ilmestyy näyttöön, kun palapeliä on tehty yksi minuutti.

Jos jostain syystä käy niin, että reppu/kitaralaukku ei ilmesty kameran kuvaan, pääsee kysymykseen vastaamaan napauttamalla “EN LÖYTÄNYT”-painiketta, joka tulee näkyviin 30 sekunnin kuluttua kameran aukeamisen jälkeen.

Hallintapaneeli

Kirjautumalla ar.kopiraittila.fi -sivulle opettaja näkee

  • luomansa radat ja pelit,
  • peliä pelanneiden oppilaiden etunimet ja
  • annettujen vastausten määrän  kysymyskohtaisesti. Jos vastauksia on enemmän kuin oppilaita, on kysymykseen tullut vääriä vastauksia.

* AR = augmented reality = lisätty todellisuus

Lisätietoja tai palautetta sähköpostiin mikko.loyttyniemi(at)kopiosto.fi.