Projektissa on ideana tehdä pareittain tai pienissä ryhmissä peli, jossa opitaan tekijänoikeuksia. Oppilaat suunnittelevat oman pelin sisällön, etsivät tietoa tekijänoikeudesta, tekevät pelin kysymykset, laativat säännöt ja piirtävät pelilaudan, koodaavat tai muulla tavalla valmistavat pelin. Valmiita pelejä voidaan pelata yhdessä koko luokan kanssa.
Soveltuu: alakoulu, yläkoulu, lukio ja ammatillinen koulutus
Projektia voidaan toteuttaa eri oppiaineiden tunneilla. Se soveltuu hyvin tietotekniikan, äidinkielen ja kirjallisuuden, kuvataiteen, yhteiskuntaopin, historian sekä matematiikan oppiaineisiin. Projekti liittyy laaja-alaiseen osaamiseen (L4 ja L5).
Pelin toteutus voi olla lähes millainen vain: lauta- tai korttipeli, tietovisa, itse koodattu peli tai joku käytössä oleva sovellus jne. Tässä ohjeessa ei ohjeisteta pelin koodausta tai eri sovelluksia. Niihin kuitenkin on ohjeita netistä tai voit kysyä neuvoa opettajalta.
Pohdi, millaisia erilaisia pelejä voi olla. Mikä olisi sinusta hauska peli ja sopisi tekijänoikeusasioiden oppimiseen?
Esimerkkejä oman lautapelin tekemiseen löydät esimerkiksi täältä:
Pohdi, miten sinun pelissäsi voitetaan? Useissa peleissä voittaja on se, joka pääsee maaliin ensimmäisenä tai on kerännyt eniten pisteitä.
Käytä tuttuja pelejä ideasi lähteenä: Trivial Pursuit toimii eri lailla kuin Afrikan tähti. Toisessa testataan tietoa ja toisessa etsitään jalokiveä.
Mieti, miten sinun pelissäsi toimitaan. Heitetäänkö siinä noppaa, nostetaanko kortteja tai pyöritetäänkö nuolta vai kerätäänkö pisteitä tai suoritetaanko tehtäviä? Teetkö valmiin reitin, joka kuljetaan lähtöruudusta maaliin, vai voiko pelilaudalla kulkea eri suuntiin tai kiertää lautaa ympäri? Tai koodaatko tietokonepelin, jossa edetään tasolta toiselle tai vastataan tietovisakysymyksiin?
Voit hyödyntää jo olemassa olevien pelien ideaa. Idea ei ole suojattu, mutta et voi kopioida pelien tekstejä, kuvia, pelilautaa tms. omaan peliisi.
Luonnostele pelilauta ensin paperille. Voit askarrella pelilaudan kartongista tai erilaisista kierrätysmateriaaleista. Voit hyödyntää erilaisia pieniä hahmoja (muovieläimiä, legoukkoja, vanhojen pelien nappuloita jne.). Voit myös koodata pelin tietokoneella.
Netistä löytyy valmiita tulostettavia lautapelipohjia ja lautapeligeneraattoreita, joilla voit tehdä oman pelipohjan.
http://www.toolsforeducators.com/boardgames/
http://people.uncw.edu/ertzbergerj/word_games.html
http://donnayoung.org/homeschooling/games/game-boards.htm
Voit käyttää tietovisan tekemiseen myös valmiita sovelluksia, esimerkiksi Kahootia, Quizletia tai Socrativea.
Tässä pelissä on tarkoitus oppia tekijänoikeuksia. Tekijänoikeuksia voi oppia pelissä esimerkiksi tietovisakysymysten tai väittämien avulla. Pelissä voi olla kysymyksiä tai väittämiä sisältäviä kortteja, joihin vastaamalla määräytyy, miten pelaaja etenee pelilaudalla tai miten paljon pelaaja saa pisteitä.
Etsi tekijänoikeustietoa verkosta. Pohdi, mikä on keskeistä tietoa tekijänoikeuksissa. Mitä sinun ja koulukavereidesi pitäisi oppia tekijänoikeuksista peliä pelaamalla?
Vinkkejä tiedonhakuun alakoulussa löydät esim. täältä:
https://opentunti.fi/plans/show/3757/mediataidot-4lk-tiedonhaku
Kysymykset voivat olla esimerkiksi tietovisakysymyksiä, joissa on 3-4 vastausvaihtoehtoa ja vain yksi niistä on oikein. Kysymykset voivat olla myös oikein-väärin-väittämiä tai kuva-arvoituksia.
Voit tutustua Kopiraittilan ja Tekijänoikeus.fi-sivuston tietovisoihin ja peleihin ja hakea sieltä ideoita oman pelisi kysymyksiin.
https://tekijanoikeus.fi/tietovisat/
Malli tietovisakysymykseksi:
Ketä pidetään tekijänä?
Kaksi mallia toimintakorteiksi:
a) Kuuntelet lempibändisi musiikkia Spotifyissa. Tästä artisti saa osuuden mainos- ja kuukausimaksusta. Saat liikkua yhden ruudun eteenpäin.
b) Olet kuvannut videon suosikkibändisi konsertissa ja päätät jakaa videon YouTubessa. Tämä ei ole sallittua ilman musiikin tekijöiden ja bändin lupaa. Siksi video poistetaan YouTubesta. Siirrä nappulaasi kaksi ruutua taaksepäin ja jää pohtimaan yhdeksi pelivuoroksi, miten voisit toimia niin, että et loukkaa toisten tekijänoikeuksia.
Ennen julkaisemista pelistä tehdään yleensä demo, jota pelataan ja testataan. Tarkoitus on varmistaa, että pelin ohjeet, säännöt ja kysymykset on helppo ymmärtää ja kaikki toimii oikein. Voit pyytää myös jotakuta toista testaamaan peliäsi.
Voit halutessasi jakaa pelin tai siitä otettuja kuvia, making of -videoita tms. somessa. Jos olet tehnyt pelin yhdessä muiden kanssa, tulee teidän kaikkien olla samaa mieltä siitä, että pelin saa jakaa tai julkaista netissä tai somessa.
Muista, että tarvitset kaikilta pelin tekijöiltä ja heidän huoltajiltaan luvan pelin tai siitä otettujen kuvien ja videoiden jakamiseen somessa.
Muista myös merkitä kaikkien tekijöiden nimet pelin yhteyteen ja tarkistaa, että sinulla on tarvittavat luvat muiden tekemien teosten, esim. kuvien tai musiikin, käyttöön ja jakamiseen. Tekijänoikeus kuuluu tekijälle!
Käytä somessa jakaessasi #tekijänoikeuspeli #kopiraittila ja tägää @Kopiosto.