Kopiraittilasta löydät eri ikäryhmille ja koulutusasteille omaa pelillistä ja pedagogista materiaalia tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen.
Projektissa on ideana oppia ja harjoitella tekijänoikeustaitoja draaman ja oman luovan tuottamisen ja tiedonhaun keinoin. Pienissä ryhmissä kirjoitetaan ja valmistellaan mininäytelmä tai minielokuva. Näytelmien tai elokuvien aiheet ja roolihahmot arvotaan näytelmäkoneella. Jokainen näytelmä on uniikki, oppilaidensa tekemä näytelmäteos.
Opettajan ohjeet löydät täältä.
Näytelmäkoneen löydät täältä ja videohuoneesta.
Tulostettavat näytelmätilanne- ja roolikortit löydät täältä (PDF).
Projekti liittyy laaja-alaiseen osaamiseen (L4 ja L5) ja sopii hyvin esim. äidinkielen ja kirjallisuuden, historian, yhteiskuntaopin, uskonnon, elämänkatsomustiedon, kuvataiteen ja musiikin oppiaineisiin.
Kenelle: 5.-6. luokka, yläkoulu ja toinen aste
Projektissa oppilaat suunnittelevat ja valmistavat pareittain tai pienissä ryhmissä oman tekijänoikeuspelin. Valmiita pelejä voidaan pelata yhdessä koko luokan kanssa.
Opettajan ohjeet löydät täältä.
Projekti liittyy laaja-alaiseen osaamiseen (L4 ja L5) ja sopii hyvin esim. tietotekniikan, äidinkielen ja kirjallisuuden, kuvataiteen, yhteiskuntaopin, historian sekä matematiikan oppiaineisiin.
Kenelle: alakoulu, yläkoulu, lukio ja ammatillinen koulutus
Kopiraittilan korkeakoulu on hauska pelillinen ja itseohjaava tekijänoikeusmateriaali korkeakouluille. Materiaalin suoritettuaan opiskelija saa Tekijänoikeusekspertti-osaamismerkin.
Siirry Kopiraittilan korkeakouluun
Kopiraittilan korkeakoulun materiaali on suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Kenelle: korkeakoulun opiskelijat
Kopiraittilassa saat tekijänoikeudet haltuun tietovisojen ja pelien avulla. Itseopiskeluohjeen avulla kokonaisuus voidaan suorittaa myös itsenäisesti ja osaamisen voi osoittaa Tekijänoikeustaituri-osaamismerkillä.
Siirry Kopiraittilan opettajankoulutukseen.
Tekijänoikeudet haltuun -kokonaisuus voidaan ottaa osaksi opettajankoulutusta, opettajien täydennyskoulutusta tai veso-päivää.
Kenelle: Opettajaopiskelijat, opettajat
Kopiraittilassa otetaan tekijänoikeudet haltuun tietovisojen ja pelien avulla. Itseopiskeluohjeen avulla kokonaisuus voidaan suorittaa myös itsenäisesti ja osaamisen voi osoittaa Tekijänoikeustaituri-osaamismerkillä.
Siirry Kopiraittilan lukioon
Siirry Kopiraittilan ammatillisen koulutuksen tilaan.
Kenelle: Lukio, ammatillinen koulutus
8.-9.-luokkalaisten tilasta löydät tietovisan ja hauskan musikaalitehtävän. Heiluvien esineiden takaa löytyy myös muistitauluja tekijänoikeuden keskeisistä teemoista omassa tuottamisessa.
Siirry Kopiraittilan kouluun
Kenelle: yläkoulu
5.-7.-luokkalaisten tilasta löydät tietovisan ja hauskan artistipelin sekä mysteerilaatikon. Heiluvien esineiden takaa löytyy tehtäväkortteja ja muistitauluja tekijänoikeuden keskeisistä teemoista omassa tuottamisessa.
Siirry Kopiraittilan kouluun
Kenelle: 5.-7. luokat
3.-4.-luokkalaisten tilasta löydät hauskan onnenpyörän sekä mysteerilaatikon. Heiluvien esineiden takaa löytyy tehtäväkortteja ja muistitauluja tekijänoikeuden keskeisistä teemoista omassa tuottamisessa.
Siirry Kopiraittilan kouluun
Kenelle: 3.-4. luokat
1.-2.-luokkalaisten tilassa yhdistetään teos ja tekijä hauskassa muistipelissä ja etsitään ©-merkkejä. Heiluvien esineiden takaa löytyy tehtäviä liittyen Minä tekijänä -teemaan.
Siirry Kopiraittilan kouluun
Kenelle: 1.-2. luokat, soveltuvin osin esikoulu
Kopiraittilan museoon on avattu näyttely vanhoista elokuvista. Mutta kun luokka saapui paikalle, museon edessä on poliisiauto. Mitä on tapahtunut? Mysteeri museossa -peliä pelataan QR-koodi-suunnistuksena. Peli sopii hyvin tekijänoikeuksien opetustuokion aloitukseksi tai lopputestiksi. Peli kestää noin 30 minuuttia.
Opettajan ohjeet ja tehtävälaput löydät täältä.
Kenelle: 3.-4. luokat
An exhibition of old movies has opened at Kopiraittila Museum. However, when the students arrive, they find a police car in front of the museum. What has happened? The Mystery at a Museum game is a QR code orienteering game. You can use the game as a beginning of a copyright lesson or as a final test. It will take about 30 minutes to complete the game.
Instructions for the teacher and QR codes in English you will find here.
To whom: Grade 3-4
Kopiraittilan koulun luokan ovi kolahtaa ja sisään astuu pieni erikoisesti pukeutunut mies. Mies esittelee itsensä tekijänoikeusritariksi. Mitä ihmettä Kopiraittilassa on tapahtunut? Kopiraittilan mysteeri -peliä pelataan QR-koodi-suunnistuksena. Peli sopii hyvin tekijänoikeuksien opetustuokion aloitukseksi tai lopputestiksi. Peli kestää noin 30 minuuttia.
Opettajan ohjeet ja tehtävälaput löydät täältä.
Kenelle: 5.-6. luokat
The classroom door rattles and a small, peculiarly dressed man is standing at the door. “I’m the copyright knight,” he says. What has happened in Kopiraittila? The Mystery of Kopiraittila game is a QR code orienteering game. You can use the game as a beginning of a copyright lesson or as a final test. It takes aboout 30 minutes to complete the game.
Instructions for the teacher and QR codes in English you will find here.
To whom: Grade 5-6
Mitä jos tekijänoikeuksia ei olisikaan eikä kukaan kunnioittaisi luovan alan tekijän työtä? Viritä Tekijänoikeuksien jäljillä -pakopeli luokkaasi ja lähetä oppilaasi pienissä salaisen agentin ryhmissä ratkaisemaan aikakapselin koodia.
Opettajan ohjeet ja tehtävälaput löydät täältä.
Kenelle: yläkoulu, lukio, ammatillinen koulutus
Musikaalipelissä oppilaat toteuttavat musikaalin. Mitä tekijänoikeusasioita on otettava huomioon? Pelissä tulee vastaan tilanteissa, joihin liittyy tekijänoikeuksia. Vallintojen perusteella ratkeaa, onko musikaali menestys vai täydellinen floppi.
Musikaalipeli löytyy Kopiraittilan peruskoulun 8.-9. luokkatilasta.
Kenelle: yläkoulu
Miten muusikon ansiot muodostuvat? Poimi tähtiä ja katso, miten ratkaisusi auttavat Jamia menestymään. Artisti-pelissä näet, miten omat valinnat tai teot voivat vaikuttaa muusikon toimeentuloon.
Artistipeli löytyy Kopiraittilan peruskoulun 5.-7. luokkatilasta.
Kenelle: 5.-6. luokat ja yläkoulu
Mitä eri tekijänoikeusjärjestöt tekevät? Testaa tietosi Tekijänoikeusjärjestöt-muistipelillä. Pelissä on tarkoitus yhdistää tekijänoikeusjärjestö ja käyttölupa toisiinsa. Peliin voi liittää myös tiedonhankintataitojen opettelun.
Tekijänoikeusjärjestöt-muistipeli
Muistipeli löytyy myös toisen asteen ja opettajankoulutuksen kahvilatiloista.
Kenelle: yläkoulu, lukio, ammatillinen koulutus, opettajat, korkeakoulu
Tekijänoikeudet ovat olennainen osa projektityön tekemistä. Ennen projektin aloittamista tutustukaa Kopiraittilasta löytyviin muistilistoihin ja lähdemerkintämalleihin siltä osin, mikä on tekeillä olevan projektin kannalta relevanttia. Voit käyttää apuna myös opettajan materiaalia.
Muistilistat löytyvät Videohuoneen seinältä sekä Opettajan materiaalipankista.
Kenelle: alakoulu, yläkoulu, lukio, ammatillinen koulutus
Opetellaan tekijänoikeuksia projektin yhteydessä. Räätälöikää muistilistakoneella omaan projektiin sopiva tekijänoikeusmuistilista.
Muistilistakone löytyy Videohuoneesta sekä lukion, ammatillisen koulutuksen ja opettajankoulutuksen tiloista.
Kenelle: alakoulu, yläkoulu, lukio, ammatillinen koulutus
Oman tuottamisen polulta saat vinkkejä ja työkaluja oman tuottamisen prosessiin, kuten tiedonhankintaan, lähdekritiikkiin ja tekijänoikeuksien huomioimiseen.
Oman tuottamisen polkua voi hyödyntää millä tahansa oppitunnilla tai kurssilla, jossa työskennellään projektimuotoisten oppimistehtävien parissa.
Oman tuottamisen polulle pääset tästä.
Kenelle: yläkoulu, lukio, ammatillinen koulutus, opettajankoulutus
Kopiraittilan tietoiskuvideoissa kerrotaan parissa minuutissa, mitä tekijänoikeus tarkoittaa ja miten voit käyttää toisten tekemiä teoksia, esimerkiksi kuvia.
Videot löytyvät Videohuoneesta ja Videomateriaalit-sivulta.
Kenelle: alakoulun 3.-6. luokat, yläkoulu, lukio, ammatillinen koulutus, korkeakoulu, opettajat
Miten tekijät, kuluttajat ja yhteiskunta hyötyvät tekijänoikeuksista? Kopiraittilasta löytyy kolme tekijähaastatteluvideota, joissa Ernest Lawson, Salla Simukka, Marja Lappalainen ja Jarkko Vehniäinen kertovat, mitä tekijänoikeus heille merkitsee. Katsokaa yhdessä yksi tai useampi video ja keskustelkaa aiheesta yhdessä. Oppijat voivat myös kirjoittaa aiheesta kirjoitelman, esseen tai vaikkapa räpin.
Keskustelukysymykset ja opettajan materiaalit löydät täältä.
Videot löytyvät Videohuoneesta ja Videomateriaalit-sivulta.
Kenelle: yläkoulu, lukio, ammatillinen koulutus
Sarjakuvan tekemisen hauskaa ja luovaa. Kopiraittilasta löytyvällä videolla Kamala luonto -sarjakuvan tekijät Jarkko Vehniäinen ja Marja Lappalainen antavat vinkkejä sarjakuvan tekoon. Sarjakuvaprojektissa opitaan myös tekijänoikeuksia.
Opettajan ohjeet ja videon löydät täältä.
Projekti liittyy laaja-alaiseen osaamiseen (L4 ja L5) ja sopii mm. kuvataiteen ja äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunnille tai kurssille.
Kenelle: alakoulu, yläkoulu, lukio, ammatillinen koulutus
Miten tehdään kirjatraileri? Kirjatrailereita tehdessä opitaan tekijänoikeuksia oman tuottamisen kautta. Kopiraittilasta löytyvät ohjeet kirjatrailerin tekemiseen sekä muistilistat tekijänoikeuksien huomioimiseen.
Opettajan ohjeet, muistilistat ja vinkit kirjatrailerin tekemiseen löydät täältä.
Kirjatraileriprojekti liittyy laaja-alaiseen osaamiseen (L4, L5) sekä äidinkieleen ja kirjallisuuteen (S1, S2, S3, S4).
Kenelle: alakoulu, yläkoulu, lukio, ammatillinen koulutus
Kulttuuriprojektissa tutustutaan eri taiteen aloihin: kirjallisuuteen, musiikkiin ja kuvataiteeseen. Projektissa opitaan tekijänoikeuksia ja niiden soveltamista omassa tuottamisessa. Projektin voi toteuttaa myös kansainvälisenä eTwinning-projektina, jonka toteuttamiseen löydät kulttuuriprojektin ohjeista vinkkejä.
Opettajan ohjeet löydät täältä.
Projekti liittyy laaja-alaiseen osaamiseen (L2, L4, L5) ja sopii mm. äidinkielen ja kirjallisuuden, kuvataiteen, musiikin ja vieraiden kielten oppitunnille tai kurssillle.
Kenelle: alakoulu, yläkoulu, lukio, ammatillinen koulutus
Projektityöskentelyssä opitaan tekijänoikeuksia ja niiden soveltamista omassa tuottamisessa. Luonto ympärillämme -projektissa kaksi koulua esittelevät toisilleen, mitä luonnossa heidän omassa ympäristössään tapahtuu lukuvuoden aikana.
Opettajan ohjeet löydät täältä.
Projekti liittyy laaja-alaiseen osaamiseen (L2, L4, L5) ja sopii mm. ympäristöopin, äidinkielen, kuvataiteen ja vieraiden kielten oppitunnille.
Kenelle: alakoulu
Kopiraittilasta löydät tulostettavia tehtäviä lähdemerkintöjen harjoitteluun ja lähdemerkintämalleja eri luokka-asteille.
Lähdemerkintämallit ja tulostettavat tehtävät Opettajan materiaalipankista.
Lähdemerkintämallit ja tulostettavat tehtävät sopivat kaikkiin projekteihin missä aineessa vain.
Kenelle: alakoulu