MYSTEERI MUSEOSSA
3.-4. –luokat

Opettajan ohjeet

Mysteeri museossa –peliä pelataan QR-koodi -suunnistuksena. Tulosta jokainen QR-koodilappu omalle paperille ja laita ne sisälle tai ulos sellaiseen paikkaan, josta oppilas voi helposti skannata QR-koodin. Jos peliä pelaa kerralla useampi ryhmä tai oppilas, voit tulostaa useamman setin tehtävälappuja, jolloin useampi ryhmä tai oppilas voi tehdä samaan aikaan samaa tehtävää.

Mysteeri museossa –peli sopii hyvin tekijänoikeuksien opetustuokion lopputestiksi tai aloitukseksi. Tehtävän suorittaminen kestää noin 30-45 minuuttia. Tehtävän ratkaisemisen jälkeen on hyvä keskustella oppilaiden kanssa kysymyksistä ja niiden ratkaisuista.

Aloittakaa lukemalla yhdessä tai itsenäisesti aloitustarina. Tämän jälkeen oppilaat ratkovat QR-koodin takaa aukeavat tekijänoikeustietovisakysymykset. Tehtävät saa esille mobiililaitteella lapuissa olevan QR-koodin avulla. QR-koodien lukemiseen tarvitaan älypuhelin tai tabletti, jossa on QR-koodeja lukeva sovellus ja nettiyhteys. QR-koodin lukijan voi ladata laitteelle sovelluskaupasta. Sovellukset ovat yleensä ilmaisia. QR-koodi luetaan niin, että laitteen kameralla osoitetaan QR-koodia. Koodi avaa laitteen näytölle tehtävän.

Jokaisesta tehtävästä saa oikeasta vastauksesta kirjainkoodin. Kirjainkoodit tulee merkitä vastauslappuun tehtäväjärjestyksessä (1. tehtävän koodi ruutuun 1 ja 2. tehtävän koodi ruutuun 2 jne.). Kun kaikki 10 tehtävää on tehty, ratkaisukoodi syötetään mysteerilaatikkoon, ja mysteeri ratkeaa. Tarinassa on kolme erilaista ratkaisua vastauksista riippuen. Ratkaisukoodin pääsee syöttämään Kopiraittilan koulun 3.-4. -luokkien tilasta löytyvää mysteerilaatikkoa klikkaamalla tai suoraan 11. QR-koodin kautta. 12. QR-koodin takana on lisätehtäviä nopeimmille oppilaille.

Mysteeri museossa –tehtävää voi pelata ainoastaan mobiililaitteella ja QR-koodilukijan avulla.

Onnea jännittävään seikkailuun!