Opettajan ohjeet

KOPIRAITTILAN MYSTEERI

5.-6. -luokat

Kopiraittilan mysteeri ‑peliä pelataan QR-koodisuunnistuksena. Tulosta QR-koodilaput ja laita ne sisälle tai ulos sellaiseen paikkaan, josta oppilas voi helposti skannata QR-koodin. Jos pelissä on samaan aikaan paljon pelaajia, voit tulostaa useamman setin QR-koodeja, jolloin niiden skannaaminen onnistuu helpommin.

Kopiraittilan mysteeri ‑peli sopii hyvin tekijänoikeuksien opetustuokion aloitukseksi tai lopputestiksi. Peli kestää noin 30–45 minuuttia. Pelin ratkaisemisen jälkeen on hyvä keskustella oppilaiden kanssa kysymyksistä ja niiden ratkaisuista.

Aloittakaa lukemalla yhdessä tai itsenäisesti aloitustarina. Tämän jälkeen oppilaat ratkovat QR- koodien takaa aukeavat tekijänoikeustietovisakysymykset. QR-koodi luetaan niin, että laitteen kameralla osoitetaan QR-koodia.

Jokaisesta tehtävästä saa oikeasta vastauksesta kirjainkoodin. Kirjainkoodit merkitään vastauslappuun tehtäväjärjestyksessä (1. tehtävän koodi ruutuun 1 ja 2. tehtävän koodi ruutuun 2 jne.). Kun kaikki 10 tehtävää on tehty, ratkaisukoodi syötetään mysteerilaatikkoon, ja mysteeri ratkeaa. Tarinassa on kolme erilaista ratkaisua vastauksista riippuen. Ratkaisukoodin pääsee syöttämään Kopiraittilan koulun 5.–7.-luokkien tilasta löytyvää mysteerilaatikkoa klikkaamalla tai suoraan 11. QR-koodin kautta.

12. QR-koodin takana on lisätehtäviä nopeimmille oppilaille.

Onnea jännittävään seikkailuun!