KOPIRAITTILAN MYSTEERI
5.-6. –luokat

Opettajan ohjeet

Kopiraittilan mysteeri –peliä pelataan QR-koodi -suunnistuksena. Tulosta jokainen QR-koodilappu omalle paperille ja laita ne sisälle tai ulos sellaiseen paikkaan, josta oppilas voi helposti skannata QR-koodin. Tehtävät tehdään numerojärjestyksessä. Jos peliä pelaa kerralla useampi ryhmä tai oppilas, voit tulostaa useamman setin tehtävälappuja, jolloin useampi ryhmä tai oppilas voi tehdä samaan aikaan samaa tehtävää.

Kopiraittilan mysteeri -peli sopii hyvin tekijänoikeuksien opetustuokion lopputestiksi tai aloitukseksi. Tehtävän suorittaminen kestää noin 30-45 minuuttia. Tehtävän ratkaisemisen jälkeen on hyvä keskustella oppilaiden kanssa kysymyksistä ja niiden ratkaisuista.

Aloittakaa lukemalla yhdessä tai itsenäisesti aloitustarina. Tämän jälkeen oppilaat ratkovat QR-koodien takaa avautuvat tekijänoikeustietovisakysymykset. Tehtävät saa esille mobiililaitteella lapuissa olevan QR-koodin avulla. QR-koodien lukemiseen tarvitaan älypuhelin tai tabletti, jossa on QR-koodeja lukeva sovellus ja nettiyhteys. QR-koodin lukijan voi ladata laitteelle sovelluskaupasta. Sovellukset ovat yleensä ilmaisia. QR-koodi luetaan niin, että laitteen kameralla osoitetaan QR-koodia. Koodi avaa laitteen näytölle tehtävän.

Jokaisesta tehtävästä saa oikeasta vastauksesta kirjainkoodin. Kirjainkoodit tulee merkitä vastausruudukkoon tehtäväjärjestyksessä (ensimmäisen tehtävän koodi ruutuun 1, toisen tehtävän koodi ruutuun 2 jne.). Kun kaikki 10 tehtävää on tehty, ratkaisukoodi syötetään mysteerilaatikkoon, ja mysteeri ratkeaa. Tarinassa on kolme erilaista ratkaisua vastauksista riippuen. Ratkaisukoodin pääsee syöttämään Kopiraittilan koulun 5.-7. -luokkien tiloista löytyvää mysteerilaatikkoa klikkaamalla tai suoraan 11. QR-koodin kautta. 12. QR-koodin takana on lisätehtäviä nopeimmille oppilaille.

Kopiraittilan mysteeri –tehtävää voi pelata ainoastaan mobiililaitteella ja QR-koodilukijan avulla.

Onnea jännittävään seikkailuun!