Projektin tavoitteena on esitellä ulkomaalaiselle kumppanikoululle
suomalaisia teoksia (kirjoja, musiikkia, taideteoksia tms.) ja tutustua
kumppanikoulun esittelemiin oman maansa teoksiin. Projektin tavoitteena
on ohjata oppilaita tutustumaan erilaisiin luoviin aloihin, käyttämään
ja tuottamaan omia tekstejä, nauttimaan niistä ja ilmaisemaan itseään
niiden avulla. Projektissa opitaan myös tekijänoikeuksia ja niiden
soveltamista omassa tuottamisessa.
Projekti on suunniteltu toteutettavaksi kansainvälisenä projektina.
Kansainvälisessä projektissa käytetään englantia tai muuta yhteistä
kieltä. Projektin voi toteuttaa myös yhdessä toisen suomalaisen luokan
kanssa tai vain omassa luokassa.
Aika: 6-10 tuntia. Käytettävä aika riippuu
esiteltävien teosten lukumäärästä ja valituista työtavoista. Projektin
keston voi suunnitella käytettävissä olevan ajan perusteella. Projektin
osia voidaan toteuttaa myös vapaa-ajalla.
Mitä projektissa tehdään:
Oppilaat tutustuvat oman maansa kirjallisuuteen, musiikkiin ja kuvataiteeseen
Oppilaat esittelevät erilaisin kielellisin ja kuvallisin keinoin valitsemiaan kirjoja, musiikkia ja kuvataidetta kumppanille
Oppilaat tutustuvat kumppanimaan kirjallisuuteen, musiikkiin ja kuvataiteeseen
Oppimistavoitteet:
Projekti liittyy laaja-alaiseen osaamiseen, kuten tieto- ja
viestintäteknologinen osaaminen (L5), monilukutaito (L4) ja kulttuurinen
osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2). Projektissa voidaan tehdä
yhteistyötä eri oppiaineiden välillä. Projektissa voidaan myös vierailla
kirjastossa ja taidemuseoissa ja tehdä yhteistyötä näiden kanssa.
Projekti soveltuu erityisen hyvin äidinkielen ja kirjallisuuden,
musiikin, kuvataiteen ja kansainvälisenä projektina myös projektissa
käytettävän vieraan kielen (esim. englanti, ruotsi, saksa, ranska)
opetukseen.
Projekti:
innostaa oppilasta tutustumaan kotimaiseen kirjallisuuteen, musiikkiin ja kuvataiteeseen ja näiden alojen tekijöihin
kannustaa oppilasta tutustumaan itselleen uudenlaisiin kirjallisuus-, musiikki- ja taidetyyppeihin
kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
rohkaista oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan kuvallisen ja kielellisen ilmaisun keinoin
kannustaa oppilaita hyödyntämään erilaisia keinoja tiedon ja ajatusten tuottamiseen ja esittämiseen
ohjaa oppilasta tuottamaan kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä monimediaisessa ympäristössä
opettaa ymmärtämään ja kunnioittamaan tekijänoikeuksia omassa tuottamisessa
rohkaisee oppilasta käyttämään vierasta kieltä ja kannustaa
harjaannuttamaan kielitaitoaan myös tieto- ja viestintäteknologiaa
käyttäen
opettaa eri viestintäjärjestelmien ja sovellusten käyttöä, myös kansainvälisessä vuorovaikutuksessa
kehittää ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitoja
Projektin suunnittelu
Etsitään ja valitaan projektikumppani
Kansainväliseen projektiin projektikumppani löytyy helpoiten eTwinningin kautta.
Suomalaiseen projektiin sopivia kumppanikouluja voi löytyä esimerkiksi Facebook-ryhmistä.
Valitaan projektialusta
Projektissa syntyvät tuotokset jaetaan jollain sopivalla alustalla
internetissä. Hyvä on sellainen, johon kaikki osallistujat pääsevät
helposti. On hyvä, jos ainakin osa materiaalista voidaan tallentaa
salasanan taakse.
Mikäli projektissa on vain suomalaisia osallistujia, voidaan käyttää
esimerkiksi Peda.net-sivustoa, erilaisia pilvipalveluja tai muuta koulun
tarjoamaa alustaa.
Projektin säännöt
Luodaan säännöt yhteistoiminnalle keräämällä yhdessä kumppanikoulun
kanssa oppilaiden ajatuksia siitä, millaisia asioita projektissa saa tai
ei saa tehdä. Kansainvälisessä projektissa käytetään englantia tai
muuta yhteistä kieltä.
Molemmilla kouluilla kootaan ajatuksia yhteen seuraavista aihealueista:
kohteliaisuus, kommentoiminen, asiallisuus
oma vastuu (huolellisuus, parhaansa tekeminen)
ryhmätöiden pelisäännöt
tekijänoikeudet (minä tekijänä) ja toisten tekemien teosten
käyttäminen ja tekijänoikeuksien kunnioittaminen (kuvat, tekstit,
musiikki)
Opettajat vaihtavat keskenään tietoa kummallakin koululla
tärkeimmiksi nostetuista asioista ja tekevät lopullisen päätöksen
sääntöihin valittavista asioista. Samalla päätetään, kummalla koululla
säännöt kirjoitetaan näkyviin projektin sivulle. Säännöistä voidaan myös
tehdä piirtämällä tms. juliste.
Tarkistakaa etukäteen, että teillä on tarvittavat luvat kunnossa oppilaiden töiden jakamiseen. Alaikäisten oppilaiden osalta luvat oppilaiden kuvien ja töiden jakamiseen tarvitaan oppilaan huoltajilta.
Projektin toteutus
Virittäytyminen aiheeseen
Aluksi pohditaan yhdessä oppilaiden kanssa, millaisia erilaisia luovan työn tekijöitä on, millaisia teoksia he tekevät, mitä suomalaisia tekijöitä ja tunnettuja teoksia oppilaat tuntevat.
Vinkki: Oppilaat voivat pelata tehtävän orientaationa Kopiraittilan koulun muistipeliä 1.-2. luokkahuoneesta.
Keskustelkaa tekijänoikeuksista (mitä tekijänoikeudet tarkoittavat, kenelle tekijänoikeus syntyy, millaiset työt saavat tekijänoikeussuojaa) ja oikeista käytänteistä (miten saan liittää kuvia, musiikkia jne. omaan työhöni). Tekijänoikeuksien opettamiseen ja oppimiseen voit hyödyntää Kopiraittilan koulun materiaaleja, kuten eri luokka-asteiden pelejä, projektitöiden muistilistoja, muistilistakonetta ja lähdemerkintämalleja.
Vinkki: 3.-4. ja 5.-6.-luokkalaisille suunnatut QR-koodipelit löytyvät Kopiraittilasta myös englanniksi.
Esittäydytään kumppanikoulun oppilaille. Oppilaat voivat kirjoittaa toisille lyhyet esittelykirjeet tai voidaan tehdä oppilaiden kanssa yhdessä lyhyt video, jossa kerrotaan omasta luokasta, koulusta ja Suomesta. Kansainvälisessä projektissa käytetään englantia tai muuta yhteistä kieltä.
Tehtävävinkki
Tehdään oppilaiden kanssa erilaisista luovan työn tekijöistä ja teoksista bingo-pelejä. Pelilaudassa on esimerkiksi luovan työn tekijöitä ja lapuissa erilaisia teoksia. Pelin ideana on yhdistää oikea tekijä ja teos.
KIRJALLISUUSPROJEKTI
Oppilaat valitsevat 3-4 hengen ryhmissä eri suomalaiset kirjat ja keräävät tietoa kirjailijasta ja kirjasta. Erilaisiin suomalaisiin kirjoihin voidaan tutustua myös kirjastossa. Etsitään kirjoista ja kirjailijoista tietoa kirjastosta tai netistä. Kirjallisuusprojektin voi tehdä yhteistyössä kirjaston kanssa.
Kirjoista tehdään PowerPoint-, kirjatraileri- tai vastaavat esitykset. Työt jaetaan kumppanikoululle valitulla projektialustalla. Projektityötä tehdessä tulee huomioida tekijänoikeudet ja lähdemerkinnät. Tekijänoikeuksista, tekstin lainaamisesta, kuvien liittämisestä omaan työhön sekä lähdemerkinnöistä löydät ohjeita Kopiraittilan koulusta.
Pohtikaa, mitä tekijänoikeus merkitsee kirjailijalle tekijänä. Oppilaat voivat myös ottaa yhteyttä esimerkiksi kustantajaan tai kirjailijaan ja kysyä heiltä, mitä tekijänoikeudet heille merkitsevät.
Tutustukaa kumppanikoulun esityksiin. Keskustelkaa, millaisia eroja tai samankaltaisuuksia kirjoissa oli, tunnistitko yhtään kirjaa tai kirjailijaa, näkyy kulttuuri ja ympäristö kirjoissa.
Esimerkkejä, mitä tietoa voidaan etsiä kirjailijasta ja kirjasta:
Koska kirjailija on elänyt?
Kuinka paljon hän on julkaissut kirjoja?
Minkä tyyppisiä kirjoja kirjailija on julkaissut (lasten- tai nuorten kirjoja, romaaneja, jännityskirjoja, scifi-kirjoja, runoja, sarjakuvia, tietokirjoja, elämänkertoja, historiallisia romaaneja jne.)?
Onko hänen kirjojaa käännetty eri kielille?
Mistä valitsemasi kirja kertoo?
Millainen on päähenkilö?
MUSIIKKIPROJEKTI
Oppilaat etsivät ryhmissä eri musiikkityylilajeista suomalaisia säveltäjiä, sanoittajia, laulajia ja bändejä. Esimerkkejä musiikkigenreistä ovat pop, rock, hip-hop, rap, heavy, metalli, klassinen, iskelmä ja lastenlaulu. Listataan yhdessä suomalaisia eri musiikkigenrejen tekijöitä, joista jokainen ryhmä valitsee kenestä/keistä he tekevät ryhmätyön. Jokainen ryhmä valitsee eri musiikkigenren, jolloin samalla voidaan myös tutustua eri tyyliseen musiikkiin.
Ryhmissä oppilaat etsivät tietoa tekijöistä ja suomalaisesta musiikista. Sen jälkeen kootaan yhdessä kaikki esitykset yhdeksi kokonaisuudeksi, joka jaetaan kumppanikoululle sovitulla projektialustalla.
Projektitöitä tehdessä tulee huomioida tekijänoikeudet ja lähdemerkinnät. Tekijänoikeuksista, tekstin lainaamisesta, kuvien ja musiikin liittämisestä omaan työhön sekä lähdemerkinnöistä löydät ohjeita Kopiraittilan koulusta.
Tutustukaa kumppanikoulun projektitöihin ja heidän maansa musiikkiin. Pohtikaa esimerkiksi, näkyykö kulttuuri jollain tavalla musiikissa tai kuuntelevatko oman ikäiset lapset ja nuoret erilaista musiikkia. Tunsitko sinä yhtään säveltäjää, laulajaa tai bändiä, joita kumppanikoulun oppilaat olivat esitelleet?
Tehtävävinkki
Pohtikaa, mitä tekijänoikeus merkitsee musiikin tekijöille ja millä tavalla musiikintekijät voivat saada palkkaa työstään.
Oppilaat voivat myös ottaa yhteyttä esimerkiksi musiikkikustantajaan tai musiikintekijään ja kysyä heiltä, mitä tekijänoikeudet heille merkitsevät.
Vinkki: Isommat oppilaat voivat pelata Kopiraittilan koulun 5.-7. luokassa olevaa Artisti-peliä.
KUVATAIDEPROJEKTI
Tutustutaan yhdessä suomalaiseen taiteeseen. Taideteoksia voi etsiä Kansallisgallerian ja museoiden verkkosivuilta tai vierailla taidemuseossa. Oppilaat valitsevat ryhmissä yhden suomalaisen taiteilijan ja etsivät tietoa hänestä ja hänen taideteoksistaan. Esimerkiksi milloin taiteilija on elänyt, minkä tyylisuunnan edustaja hän on, missä taidemuseoissa hänen töitään on jne. Vinkki: Suomalaisia taideteoksia löytyy verkosta esimerkiksi: KansallisgalleriastaAteneumin verkkosivuilta
Taiteilijoista tehdään PowerPoint- tai vastaavat esitykset, jotka voidaan jakaa kumppanikoululle sovitulla projektialustalla. Kuvataideteoksista voidaan myös tehdä esimerkiksi kuvakollaasi. Projektityötä tehdessä tulee huomioida tekijänoikeudet ja lähdemerkinnät. Tekijänoikeuksista, tekstin lainaamisesta, kuvien liittämisestä omaan työhön sekä lähdemerkinnöistä löydät ohjeita Kopiraittilan koulusta.
Tutustukaa kumppanikoulun projektitöihin ja heidän maansa kuvataiteeseen. Pohtikaa esimerkiksi, onko eri maiden kulttuurilla vaikutusta taiteeseen, näkyykö kulttuuri tai ympäristö jollain tavalla taideteoksissa.
ARVIOINTI
Arvioikaa oppilaiden kanssa lopuksi yhdessä, miten oma osaamisenne kehittyi työskentelyn aikana.