Teoksen käyttö tekijänoikeuslain vastaisesti on tekijänoikeuden loukkaus. Piratismilla tarkoitetaan järjestelmällistä tekijänoikeuksien loukkausta tyypillisesti suuressa mittakaavassa. Sen taustalla on usein järjestäytynyttä rikollisuutta tai harmaata taloutta.
Piraattipalvelut eivät maksa mitään korvauksia sisältöjen käytöstä tekijöille, tuottajille tai laillisille jakelijoille, mikä heikentää näiden mahdollisuuksia ansaita elantonsa ja investoida uuteen sisältöön.
Nettipiratismia on esimerkiksi elokuvien, tv-sarjojen, musiikin tai urheilulähetysten luvaton jakaminen torrent-palveluissa, laittomissa IPTV-palveluissa ja muilla luvattomilla suoratoistosivustoilla.
Fyysistä piratismia on esimerkiksi musiikista, elokuvista tai peleistä luvatta tehtyjen tallennekopioiden valmistaminen ja niiden levittäminen.
Lisätietoa piratismista löydät Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen verkkosivuilta.
Lisätietoa siitä, kuinka tunnistat lailliset palvelut piraattipalveluista, löydät Laillisetpalvelut.fi-verkkosivustolta.
Tuoteväärennökset ovat tuotteita, joihin on liitetty toisen yrityksen tavaramerkki tai siihen sekoitettavissa oleva merkki. Tuoteväärennöksiä ovat myös tuotteet, jotka luvattomasti imitoivat mallioikeudella suojattua ulkomuotoa. Tällaisia ovat usein niin sanotut replikat ja dupet. Lisääntyneen verkkokaupan myötä myös tuoteväärennökset ovat yleistyneet ja väärennöksiä löytyy lähes kaikista tuoteryhmistä.
Tuoteväärennökset ovat usein heikkolaatuisia ja valmistettu kyseenalaisissa olosuhteissa. Ne saattavat sisältää myös terveydelle haitallisia tai myrkyllisiä aineita. Erityisesti lääkeväärennökset sekä väärennetyt varaosat ja elektroniikkatuotteet saattavat olla jopa hengenvaarallisia.
Lisätietoa tuoteväärennöksistä löydät Suomen Anti-piratismiyhdistyksen verkkosivuilta.
EUIPO:n vuonna 2022 julkaiseman tutkimuksen mukaan tuoteväärennösten kulutus on lisääntynyt voimakkaasti nuorten parissa. Suomalaisista 15–24-vuotiaista 44 prosenttia oli ostanut vuoden aikana tarkoituksella tuoteväärennöksen. Myös laittomien sisältöpalveluiden käyttö on pysynyt nuorten keskuudessa korkealla. Lisätietoa tutkimuksesta löydät täältä.