24.11.2021

Kopiraittilan uusi peli hyödyntää lisättyä todellisuutta

Tekijänoikeusrata

Kopiraittilaan on julkaistu uusi Kopiraittila-mobiilisovellus, jonka ensimmäinen peli Tekijänoikeusrata hyödyntää AR*-tekniikkaa. Tekijänoikeusrata-mobiilipelillä oppilaat voivat parantaa tekijänoikeustietouttaan ulkona liikkuen.

Opettaja luo radan sovelluksen avulla etukäteen kävelemällä ja merkitsemällä kymmenen kysymyspistettä haluamiinsa paikkoihin. Pelissä oppilaat liikkuvat sovelluksen kartan avulla. Puhelimen kameran läpi he löytävät pisteet ja maastoon ilmestyvät esineet. Jokaisella pisteellä ratkaistaan tekijänoikeuksiin liittyvä monivalintatehtävä.

Pelissä on kaksi vaikeustasoa. Alakoulujen 3.-6.-luokille ja yläkoululaisille on omat kysymyksensä. Mikään ei toki estä käyttämästä Tekijänoikeusrataa vanhempienkin opiskelijoiden kanssa. Kummassakin vaikeustasossa on kolme kysymyssarjaa, joten pelejä ja ratoja voi luoda useita tai käyttää samaa rataa uudestaan eri kysymyksillä.

Jokaiselle tekemälleen pelille opettaja saa nelinumeroisen koodin, jota käyttämällä oppilas pääsee aloittamaan pelin. Erilliseltä statistiikkasivulta opettaja voi katsoa pelikohtaisia tietoja. Esimerkiksi kuinka hyvin oppilaat ovat osanneet kysymyksiin vastata. Hankalimmat kysymykset voi siten käydä vielä luokassa yhdessä oppilaiden kanssa läpi.

Käyttö edellyttää puhelimen, sovelluksen asentamista, nettiyhteyttä sekä puhelimen sijaintitietoja ja kameraa. Oppilaat kiertävät radan, jonka varrella puhelimen kamera aukeaa lähestyttäessä pistettä.  Puhelimen näytöllä oppilas näkee esineen, jota napauttamalla hän saa jokaisella pisteellä ratkaistavakseen monivalintakysymyksen. Tavoitteena on oppilaiden tekijänoikeustiedon lisääminen toiminnallisessa muodossa.

Linkki opettajan ohjesivulle

Löydät Kopiraittila-sovelluksen App Storesta.

Kopiraittila-sovellus tulee pian myös Google Play -kauppaan.

* AR = augmented reality = lisätty todellisuus

Takaisin