20.8.2019

Kansainvälisissä projekteissa opitaan vieraita kieliä ja kulttuuria

Luokanopettaja, eTwinning-lähettiläs Sari Auramo innostui kansainvälisistä projekteista ja eTwinningistä jo vuonna 2005. Hän on toteuttanut tähän mennessä noin 60 eTwinning-projektia. Kahden maan ja koulun väliset yhteisprojektit ovat innostava ja mielenkiintoinen tapa oppia vieraita kieliä ja kulttuuria.

Opettajat voivat osallistua kansainvälisiin projekteihin eTwinning-yhteisön kautta. eTwinning tarjoaa kaikille Euroopassa työskenteleville opettajille – varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle – mahdollisuuden ja paikan tehdä yhteistyötä ja kehittää yhteisprojekteja verkon kautta.

Kansainvälisissä projekteissa oppilaat pääsevät oppimaan ja tekemään projekteja saman ikäisten oppilaiden kanssa toisessa maassa, käyttämään vieraita kieliä ja tutustumaan vieraisiin kulttuureihin digitaalisessa oppimisympäristössä.

eTwinning käynnistyi vuonna 2005. Nykyään eTwinning on osa EU-kommission rahoittamaa Erasmus+ -ohjelmaa ja mukana ovat kaikki EU-maat ja EU:n kumppanimaat. Suomessa eTwinningiä koordinoi Opetushallitus.

Kuten kaikissa eTwinning-maissa, myös Suomessa toimii eTwinning-lähettiläitä. He ovat kokeneita opettajia ja eTwinningin asiantuntijoita, jotka ovat perehtyneet eTwinningin toimintaan, toteuttaneet eTwinning-projekteja ja kouluttavat ja opastavat kollegoita. Yksi heistä on luokanopettaja Sari Auramo Mäntsälästä.

Miten innostuit eTwinningistä?

”Kuulin jostain, en muista mistä, uuden kansainvälisen hankkeen, eTwinningin, lanseeraamisesta syksyllä 2005, samana vuonna, kun koko touhu sai alkunsa. Rekisteröidyin heti, koska olen aina ollut innostunut kansainvälisyydestä. Tuntui hyvältä voida yhdistää intoni opetustyöhön.”, kertoo Sari Auramo

Miten pääsee alkuun?

”Jos mahdollista, osallistu koulutukseen. Löydät esimerkiksi eTwinning-lähettiläiden blogista meidän kaikkien nimet ja yhteystiedot.

Varsinaisilla eTwinning-sivuille kannattaa heti rekisteröityä, sillä se ei vielä velvoita mihinkään. Siellä pääsee tutustumaan monenlaisiin projektiesittelyihin. Myös Facebookista löytyy ryhmä “Suomalaiset eTwinning-opettajat”, johon kannattaa liittyä, jos asia kiinnostaa”, vinkkaa Auramo eTwinning-projektin aloittamista suunnitteleville kollegoilleen.

Onko eTwinning-projektista hirveästi lisätyötä opettajalle verrattuna tavalliseen projektiin?

”eTwinning-projekti suunnitellaan aina yhdessä projektikumppeneiden kanssa. Siinä kohtaa täytyy kuunnella itseään ja miettiä, kuinka paljon aikaa ja energiaa löytyy. Projektin vaativuus mietitään sen pohjalta. eTwinning-projektien myötä pääsee itse halutessaan oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja oppii uutta. Mutta projektin voi myös toteuttaa niin, ettei se vaadi kummoisiakaan taitoja tai vie paljoa aikaa”, kertoo Auramo.

Miten olet ottanut tekijänoikeudet esille omassa opetuksessasi ja projekteissa?

”On aina erittäin tärkeää varmistaa, että tekijänoikeudet ovat kunnossa. eTwinningin omille sivulle ladatut tuotokset ovat salasanojen takana. Joskus vuosia sitten sain huomautuksen YouTubessa, kun videossa käyttämäni musiikki ei ollutkaan kunnossa tekijänoikeuksien suhteen. Sen jälkeen opettelimme aina käyttämään luvallisia kappaleita. Tekijänoikeuksista puhutaan paljon myös eTwinning-koulutuksissa”, kertoo Auramo.

Onko Kopiraittilan koulu sinulle tuttu?

”Kopiraittilan koulu on minulle tuttu pitkältä ajalta ja on ollut mukava seurata sen kehittymistä. Pidän Kopiraittilasta kovasti”, toteaa Auramo. ”Otan oppilaitteni kanssa aina tekijänoikeudet esille projektitöitä tehdessä.”

Sari Auramo on laatinut Kopiraittilaan kaksi uutta projektiohjetta: Luonto ympärillämme ja taidetta, musiikkia ja kirjallisuutta koskeva kulttuuriprojekti. Projektit voi toteuttaa kansainvälisinä eTwinning-projekteina ja ohjeisiin sisältyy myös ohjeistukset eTwinning-projektin toteuttamiseen.

 

Teksti: Kirsi Salmela

Takaisin