11.2.2020

Haastattelussa Tekijänoikeuksien jäljillä -pelin tekijä

Kopiraittilaan on Mediataitoviikon kunniaksi tuotu uusi pelillinen opetusmateriaali ”Tekijänoikeuksien jäljillä” yläkouluun ja toiselle asteelle. Pelin ideana on ratkaista aikakapselin koodi ja pelastaa luova ala ja tekijöiden oikeudet. Haastattelimme pelin laatinutta johtavaa kirjastopedagogi Marjukka Peltosta, joka on toteuttanut useita pakopelejä kirjastossa sekä laatinut Kopiraittilaan myös kirjatraileripajan ohjeet.

Kuvassa on Tekijänoikeuksien jäljillä -pakopelin tekijä Marjukka Peltonen
Johtava kirjastopedagogi Marjukka Peltonen on toteuttanut useita erilaisia pakopelejä kirjastossa. Kuva: Iina Saarinen

Kysyimme pelin laatineelta Espoon kaupunginkirjaston johtavalta kirjastopedagogilta Marjukka Peltoselta, mistä idea peliin syntyi ja miten tekijänoikeus- ja monilukutaitoja opetellaan myös kirjastossa.

”Tekijänoikeusasioita pyydetään usein nostettavan esille koululuokkien kirjastokäynneillä. Lyhyissä juttelutuokioissa tulee helposti puhuttua vain asioita, jotka nuoret ovat jo kuulleet monta kertaa. Peli antaa mahdollisuuden ottaa käsittelyyn monimutkaisiakin yksityiskohtia, ja eläytymisen kautta syntyy hyvää pohdintaa ja oivalluksia”, Peltonen kertoo.

”Olen itse paitsi intohimoinen lukija, myös varsin ahkera pelaaja. Peleissä minua kiehtovat vetävästi kerrotut tarinat sekä hyvin rakennetun pelin herättämä sinnikkyys. Olen rakentanut useita pakopelejä kirjastoon eri teemoilla. Ajattelin, että pakopeli toimisi varmasti myös tekijänoikeusteemassa,” jatkaa Peltonen.

Marjukka Peltonen on toteuttanut useita erilaisia pakopelejä kirjastossa. Pakopeleissä on pohdittu mm. lukutaidon merkitystä, lähdekritiikkiä ja tiedonhankintataitoja sekä eläydytty dekkareihin. ”Ihan ensimmäinen itse suunnitelmani pakopeli oli Pako kirjastosta, jossa jäätiin kirjastoon sulkemisajan jälkeen ratkomaan edesmenneen kirjastonhoitajan kasaamaa kieroa kirjastomysteeriä. Pelissä oli mukana koko kirjaston herkullinen kryptiikka asiasanoista ja kirjastoluokituksesta yksittäisten kirjojen sisältöön”, muistelee Peltonen.

Tekijänoikeuksien jäljillä -pelissä on tarkoitus ratkaista mysteeri eli saada Kopiraittilassa lojuva aikakapseli auki ratkaisemalla tekijänoikeustietoa testaavia haasteita. Pakopelille tyypilliseen tapaan tehtävien ratkaisemiselle voi asettaa halutessaan ajan, jota vastaan oppijat ratkaisevat tehtäviä. Kun kaikki salaiset agenttiryhmät ovat ratkaisseet aikakapselin koodin, keskustellaan koko luokan kanssa yhdessä tekijänoikeuksien ja kulttuurin merkityksestä luovan työn tekijöille ja oppijalle itselleen.

Kuva: Kirsi Salmela

Peliä testattiin Otaniemen kirjastossa Tapiolan koulun 8. luokan oppilaiden kanssa. Peli koettiin innostavaksi ja hauskaksi tavaksi oppia ja pohtia tekijänoikeuksia.

”Vaikka alussa olikin hieman vaikeaa päästä alkuun emmekä heti keksineet ratkaista oikeita tehtäviä, oli tässä parasta, kun oivalsi, miten pääsee tehtävässä eteenpäin ja sai ratkaistua aikakapselin koodin”, totesivat kahdeksasluokkalaiset yhteen ääneen.

”Peli oli nuorista haastava, mutta ihanasti he upposivat pelaamaan. Kuten toivoin, ei pelissä ollut yhtään ensi silmäyksellä aukeavaa tehtävää, vaan kaikki vaativat tarkkaa pohtimista ja pienten erojen huomaamista. Pelitilanteen haastetta lisäsi se, että mukana oli ylimääräistä rekvisiittaa ja juuri avattu Otaniemen kirjasto oli oppilaille paikkana uusi”, Peltonen kertoo.

Kuva: Kirsi Salmela

Lukutaidon edistämistä kirjastossa

Marjukka Peltonen on laatinut Kopiraittilaan myös ohjeet kirjatraileripajan toteuttamiselle. Hän on vetänyt kirjatraileripajoja kirjastoissa jo pitkään.

”Innostuin itse kirjatrailerin tekemisestä heti, kun ensimmäisen kerran kokeilin. Kuvat ja musiikki ovat mahtavia tarinankertojia sanojen lisäksi. Halusin myös saada kirjavinkkaukseen lisää lasten ja nuorten omaa ääntä ja lukukokemuksia”, kertoo Peltonen innostuksestaan kirjatrailereihin.

Kirjatraileri ei ole kirja-arvostelu eikä tiivistelmä kirjan juonesta. Kirjatrailerissa tekijä kertoo omia kokemuksiaan kirjasta ja houkuttelee muita lukijoita kirjan ääreen. Kirjatraileri onkin oiva väline innostaa nuoria lukemaan sekä kertoa omasta lukukokemuksestaan. Kirjatraileria tehdessä opitaan myös mm. tuottamaan ja esittämään tietoa ja omia ajatuksia monimediallisin keinoin sekä tieto- ja viestintäteknisiä taitoja.

”Kirjatrailerissa ei esitetä mielipiteitä kirjasta, vaan vain kerrotaan pieni osa kirjan tarinaa. Nuori pääsee traileria tehdessään työstämään omaa lukukokemustaan”, kertoo Peltonen. ”Tiivis ja kiehtova, napakka ja visuaalinen tapa esittää tarinaa on lähellä nuorten maailmaa ja arvokas taito myös tulevaisuudessa. Itse tekemällä oppii myös lukemaan tarkemmin silmin muiden tekstejä ja viestejä.”

Trailerin voi toteuttaa monin tavoin yhdistämällä kuvaa, tekstiä ja musiikkia. Myös kirjatraileria tehdessä tulee huomioida tekijänoikeudet. Peltonen on laatinut kirjatrailerin tekemiseen erittäin hyvät ohjeet ja vinkit Kopiraittilan opettajan materiaaleihin.

Tapiolan koulun 8. luokan oppilaat keskustelivat tekijänoikeuksien merkityksestä Otaniemen kirjastossa. Kuva: Kirsi Salmela

Tarinat innostavat lapsia ja aikuisia

Peltonen kertoo huomanneensa konkreettisesti lukemisen polarisoitumisen. ”Kuten ennenkin, löytyy niitä, jotka lukevat paljon, ja niitä, joiden lukutaito ei meinaa riittää kokonaisiin kirjoihin. Erot vahvojen ja tukea tarvitsevien välillä tuntuvat kasvavan ja välimaaston lukijoita on vähemmän kuin ennen”, Peltonen kertoo. ”Ehkä eniten hätkähdän sitä, että erot eri luokkien välillä tuntuvat olevan tosi isoja. Kirjastossa voi yhtenä päivänä olla kolmosluokka, jossa luetaan paljon, innostutaan nopeasti monenlaisesta sekä kerrotaan innoissaan luetuista kirjoista. Seuraavan päivän kolmosluokka voi tulla kirjavinkkausta kuulemaan varautuneena kyräillen.”

Peltonen näkee valtavan tärkeinä koulupäivään rakennetun lukuaja ja tilan, joka innostaa lukemiseen. ”Tarinoista lapset kyllä innostuvat, kunhan niitä saa tarjolle sopivan kokoisina, makuisina ja mieluiten jatkuvalla syötöllä. Lukemaan innostuvat lapset tarvitsevat kirjoista innostuvia, lukevia aikuisia. Uusiin lasten- ja nuortenkirjoihin kannattaa tarttua aikuistenkin, niissä löytyy ihan helmiä!”, Peltonen vinkkaa.

Lempikirjaa kysyttäessä Peltonen ei malttanut nimetä yhtä lempikirjaa vaan luetteli liudan lähiaikojen kirjaelämyksiä: Briitta Hepo-ojan Suomea lohikäärmeille, Eva Frantzin Osasto 23, Parvelan ja Sortlandin Kepler62-sarja, Elina Rouhiaisen Väki-trilogia ja Magdalena Hain kauhutarinat.

Kirjatrailerin ohjeet ja Tekijänoikeuksien jäljillä -pakopelin opettajan ohjeet löydät Kopiraittilasta.

Takaisin